Tech Tossen

Anmeldelse: FIFA 22 – Endelig Next-Gen

FIFA 22. (Foto: EA)

Jeg er kæmpe sportsnørd – ikke mindst når det kommer til videospil. Derfor er jeg selvfølgelig også blandt de første til at købe årets version af FIFA, så snart det udgives. Lige med FIFA kan det dog både blive en dreng og en pige i forhold til de forbedringer, der følger med en ny udgivelse. Nogle år føler jeg, at jeg har betalt mange hundrede kroner for en simpel databaseopdatering, uden nævneværdige forbedringer til spiloplevelsen. Med FIFA 22 har EA Sports dog for første gang i mange år muligheden for at lancere et nyt fodboldspil til en helt ny generation af konsoller. Velkommen til min anmeldelse af FIFA 22.

Fordele
  • HyperMotion
  • De mest realistiske målmænd til dato
  • Lav din egen klub
  • Forbedret spillerkarriere
  • Klar grafisk forbedring
Ulemper
  • Manglende licenser til klub- og landshold
  • Repetitiv trænerkarriere

Inden vi går i gang, skal jeg understrege, at jeg har testet FIFA 22 på Xbox Series X. Det betyder, at du kan forvente samme oplevelse på PlayStation 5, Google Stadia, og langt henad vejen også på Xbox Series S. Hvis du derimod spiller PlayStation 4 eller Xbox One, vil der være væsentlige forskelle i spiloplevelsen. Disse skal jeg nok prøve at få udpenslet efter bedste evne.

Menu og brugerflade i FIFA 22 har fået et par små ændringer. Men overordnet set er det en velkendt oplevelse. (Foto: EA/Tech Tossen)

Brugerflade & menu

Når du starter FIFA 22 op for første gang, er der en relativt lang introsekvens. Denne vil jeg ikke gå i dybden med. Først og fremmest fordi du selv skal have lov til at opleve den, uden at jeg har afsløret en masse for dig. Dernæst fordi jeg virkelig er træk af introsekvenser i sportsspil. Når man ikke er gået glip af en årlig udgivelse i 20 år, er det relativt trættende, at blive tvunget ind i “lærerige” opstartskampe. Så den afslutter jeg relativt hurtigt og kommer dermed direkte ind i hovedmenuen.

Læs også: Prime Gaming indgår samarbejde med FIFA 21

Hovedmenuens brugerflade holder sig til samme stil, som de foregående år. Hvis du har spillet FIFA 21 eller 20, vil du nemt kunne navigere rundt, og finde de spiltyper, du gerne vil starte. En lille ændring er dog farvetemaet, som er langt mørkere i år, end de foregående år. Det gør hverken til eller fra for selve oplevelsen, men giver dog en let følelse af, at der faktisk er tale om et nyt spil.

Alt i alt er spillet behageligt velkendt ved første møde, med et par fine nyheder.

En nyhed i årets FIFA, er muligheden for at oprette sin egen fodboldklub. (Foto: EA/Tech Tossen)

Start din egen fodboldklub

En af nyhederne i år er, at du nu kan danne din egen fodboldklub. Umiddelbart er det en superfed tilføjelse – og noget vi også har set i F1 2021, hvor du kan danne dit eget Formel 1-hold. Jeg vil tilføje, at du skal holde dig selv lidt i ørerne, hvis ikke denne spiltype skal blive for triviel. Hvorfor jeg mener det, skal jeg nok uddybe lidt senere.

Læs også: Anmeldelse: F1 2021 – Måske verdens bedste simulator

Når du starter din egen fodboldklub i FIFA 22 skal du først og fremmest vælge en liga. Her kan du vælge frit fra leveren, ud fra de klubligaer, der er repræsenteret i spillet. For at få lidt mere udfordring, kan du starte i en lavere række, og kæmpe dig op til Champions League-pladserne. Når du har valgt, hvilken liga og række din klub skal starte i, skal du erstatte et af de eksisterende hold. Du kan således ikke bare tilføje et ekstra hold til eksempelvis Premier League. Her skal du også have i tankerne, at du overtager alle det erstattede holds nuværende meritter. Med det forstås, at hvis det erstattede hold er kvalificeret til Champions League, vil dit hold nu være kvalificeret i stedet. Dette gælder for alle turneringer.

Næste skridt er at navngive din klub, vælge farver, vælge trøjedesigns og vælge emblem/logo. Jeg siger “vælge emblem” fordi du virkelig ikke har mange muligheder for at tilpasse klubemblemer. Det synes jeg er en skam, da det ikke virker som en tilføjelse, der munder ud i større besvær for udviklerne. Du kan desuden vælge stadion og tilpasse det, som du måske kender det fra FUT. I mit tilfælde valgte jeg et af de generiske stadioner i spillet, og gav det et nyt navn. Derefter ændrede jeg banemønster, kridtfarve, sædefarver og netfarver. På den måde sad jeg lidt med følelsen af, at det er MIT stadion.

Bestem selv trupkvalitet, målsætninger & økonomi

Din klub skal selvfølgelig også have sammensat en trup, nogle forventninger og en fornuftig økonomi. Alt dette styrer du også selv. Din trup dannes af tilfældigt genererede spillere, hvis bedømmelse gives ud fra det antal stjerner, du selv vælger. Vælger du dermed, at din klub skal have fulde fem stjerner, vil din førsteholdstrup bestå af spillere med en vurdering mellem 85 og 95 – ikke dårligt for en helt ny fodboldklub. Det er her, jeg mener, at du skal holde dig selv lidt i ørerne. Du kan hurtigt ødelægge spillet for dig selv, hvis din trup er den bedste i verden og alle kampe vindes med lethed.

En anden ting, du skal tænke over, er alderen på truppen. Du kan nemlig også selv bestemme gennemsnitsalderen. Vælger du en ung trup med fem stjerner, sikrer du dig, at du har en masse verdensklassespillere, som ikke går på pension før om syv til ti år. Men igen gør du måske spillet kedeligt nemt for dig selv.

Klubben skal også have noget økonomi til køb af nye spillere – med mindre du selvfølgelig bare har 11 22-årige med en vurdering på 93. Igen er du selv herre over, hvor svært det skal være. Du kan give klubben helt op til én milliard af den valgte valuta. For de penge kan du købe det meste af PSG.

Det sidste er målsætningerne. Her skal du blandt andet vælge, hvor højt succes i ligaen vægter, om klubben går efter kontinental succes og så videre. Når alt dette er klaret, starter du din trænerkarriere med din nye klub. Herfra er det dog “business as usual”. Karrieren med din egen klub er mere eller mindre en-til-en den samme, som en karriere med en eksisterende klub. Men det er trods alt sjovt, at føre sin egen fodboldklub til storhed.

Opdateret spillerkarriere

Spillerkarrieren i FIFA er ikke en nyhed i sig selv. Men i FIFA 22 har spiltypen fået en tiltrængt opdatering, med spændende elementer fra det nu hedengangne “Rejsen”. Du starter sådan set som du plejer, med at lave din spiller. Du vælger navn, nummer, nationalitet og så videre. Du vil nok opdage, at grafikken har fået et markant nøk opad på Next-Gen-konsollerne. Pigmentering i huden ser en del mere realistisk ud. Det samme gør måden, hvorpå hår og skæg falder. Det er selvfølgelig en af de ting, man forventer opdateringer på, hvert år. Men denne gang er den mere iøjefaldende end de to foregående år.

Min spiller er blandt de startende elleve hos FCK. Vi er dog ikke nået længere end slutningen af august, og den 17-årige spiller vurderes allerede 75. Til sammenligning er Superligaens bedste “rigtige” spiller altså vurderet til 76. Måske udvikler man sig for hurtigt? (Foto: EA/Tech Tossen)

Herefter er det bare at vælge en klub at spille for. Nu vil du med al sandsynlighed opdage de første nyheder til spiltypen. Først og fremmest kan du se, hvor din spiller befinder sig i hierarkiet. En bar vil indikere, om spilleren er blandt start-elleveren, indskifter eller reserve. Din placering i hierarkiet bedømmes naturligvis ud fra kamppræstationer, og ikke mindst dine træningsresultater.

Du kan bruge XP til at udvikle din spillers færdigheder indenfor syv kategorier. (Foto: EA/Tech Tossen)

Træningssessionerne kan du spille, som normalt. Men i stedet for at du stiger en smule i niveau på specifikke færdigheder, optjener du XP – eller Experience Points. XP får din spiller til at stige i niveau, og får hvert niveau får du nogle point, der kan bruges til at forbedre spilleren. Det er meget klassisk rollespils “skill tree”, hvor hver købt færdighed låser op for en ny. Det fede er, at du kan skræddersy spillerens færdigheder til din spillestil. At gøre ham hurtigere, mere udholdende eller ekspert i frispark er blot enkelt af mulighederne.

at låse op for nogle forbedringer, der fungere som bonusfærdigheder i kampe. Færdighederne aktiveres, hvis du opnår bestemte kriterier i løbet af en kamp – dette kunne være at lave en assist eller et vellykket indlæg. (Foto: EA/Tech Tossen)

I starten går det rigtig hurtigt med at optjene point. På under en måned kan du nemt blive en af Superligaens bedste, hvilket er en anelse ekstremt. Måske burde FIFA rette udviklingen til i næste opdatering. Uanset hvad, så er det dog underholdende at føre sin egen spiller til storhed.

Holder fast i de velkendte spiltyper

Udover ovennævnte ændringer, er selve spiltyperne stort set de samme i FIFA 22, som i de seneste års udgivelser. Den normale trænerkarriere er mere eller mindre identisk med sidste år, og med undtagelse af et par ændringer i brugerfladen, er FIFA Ultimate Team – eller FUT – også som vi kender det.

Spillet har stadig rettigheder til at kalde Champions League for… ja, Champions League. Så du slipper for at spille dig igennem “Turnering for mesterhold”. Også de “hurtige” kick-off-spiltyper er identiske med sidste år. Her kan du stadig spille med den mystiske bold, eller husets specielle regler, blandt andet.

Sidst men ikke mindst, så har Volta fået genvalg. Og jeg må bare ærligt erkende, at det ikke er for mig. Jeg savner “Rejsen”, og nyder at spille de der filmiske historier, som stadig findes i andre titler fra EA Sports, som Madden og F1. I år er Volta meget “rollespilsbaseret”. Det betyder, at du laver en spiller, som du så udvikler på, i en blanding af spillerkarriere og FUT. Multiplayerspil i Volta har været så godt som umuligt for mig i testperioden. Der har simpelthen ikke været nok spillere. Singleplayer Volta har så bare været ret meget ananas i egen juice, hvor det bare handler om at spille en masse 5v5-kampe for at optjene point.

Flere hold falder fra

En ret kedelig tendens, som desværre ikke ser ud til at være aftagende, er frafaldet af hold i FIFA. Igen i år har konkurrenterne hos Konami sikret sig en del eksklusive rettigheder, hvilket betyder et farvel til en række hold – eller i hvert fald et farvel til de officielle navne.

Hvis du er FIFA-veteran, ved du med sikkerhed, at Juventus har heddet Piemonte Calcio siden FIFA 20. I år har Juventus fået følgeskab af Atalanta – hvor den danske fanfavorit, Joakim Mæhle, spiller – og AS Roma. De to hold hedder nu henholdsvist Bergamo Calcio og Roma FC. Fra næste år får de tre Serie A-hold ovenikøbet følgeskab af Lazio, som skifter navn til Latium fra FIFA 23.

Som om det ikke er slemt nok med de italienske klubber, så har EA også mistet retten til at benytte hele sytten(17!!!) officielle landshold. Nogle er selvfølgelig knapt så interessante, på grund af deres lave niveau. Men blandt de sytten hold finder vi desværre også nogle ret prominente landshold, som både har været repræsenteret ved VM og deres respektive kontinentalturneringer.

Det er selvfølgelig voldsomt ærgerligt. Men før du begynder at råbe op om, at EA of FIFA er L*RT, så kan vi ikke bebrejde spiludvikleren det hele. Langt henad vejen handler det jo om økonomi, hvor klubber ser en mulighed for profit, ved at sælge eksklusive rettigheder til højest bydende. Og med den sindssyge inflation, der blandt andet har bandet vejen for spillersalg i milliardklassen, kan man vel ikke fortænke klubberne i at ville score en ekstra skilling.

Jeg har dog lidt svært ved at se, hvorfor landholdsforbundene ikke kan være med i et videospil – men det er en anden snak. Herunder kan du se en komplet liste af de fraværende hold.

Manglende hold i FIFA 22

Klubhold:

Manglende landshold:

Gameplayopgraderinger

FIFA 22 kommer med en masse opgraderinger til gameplayet. Dette inkluderer blandt andet såkaldt “Machine Learning”, som er en del af FIFA’s nye HyperMotion Gameplay Technology – ja, det ligger godt i munden.

HyperMotion er dog forbeholdt de nye konsoller, samt Google Stadia, så hvis du stadig spiller på PlayStation 4 eller Xbox One, vil du ikke få glæde af teknologien.

For at opsummere i grove træk, har EA pakket 22 fodboldspillere ind i specielle dragter, for at kunne gengive deres bevægelser på den mest virkelighedstro måde muligt. Umiddelbart bliver det til et samsurium af mange små detaljer, som tilsammen udgør en noget mere komplet spiloplevelse.

Et godt eksempel på, hvad jeg snakker om, kan du se herunder. I første del af videoen ser du en spiller løbe til en bold UDEN den såkaldte ML Flow, som er en del af HyperMotion. Måden hvorpå han ligesom tager et ekstra – og lidt unaturligt – skridt med samme fod, er noget jeg har set i et utal af gengivelser, i tidligere FIFA-spil.

Med ML Flow slået til, ser det dog markant anderledes ud. Personligt synes jeg, at det ser langt mere naturligt og realistisk ud. Men du kan jo bedømme det selv herunder.

Alt i alt er gameplayet blevet langt mere naturligt og realistisk at se på. Og det er noget, du med garanti lægger mærke til fra allerførste kamp i FIFA 22. Hvis du vil læse mere om HyperMotion og de andre forbedringer i FIFA, kan du finde EA’s blogindlæg her.

De bedste målmænd til dato

Hvis du selv er målmand, eller generelt fan af spillere på den position, har du måske haft dine forbehold overfor FIFA-serien. Målmændene har nemlig stort set altid været klodsede, nemme at passere og generelt ret uintelligente. Men med Next-Gen-versionen af FIFA 22 er det en heeeelt anden historie.

Det er ikke længere muligt bare at blæse bolden forbi målmanden, så snart der er det mindste hul. Derudover har fodparader endelig fået deres rette plads i spillet.

Isoleret set, er målmændene måske den største forbedring i FIFA 22. (Foto: EA/Tech Tossen)

EA siger selv, at det nu er muligt at gengive stilen fra en række af verdens bedste målmænd. Og helt ærligt, så er det ikke bare varm luft. Målmændene har fået stil og personlighed. Deres styrker er mere iøjefaldende, ligesom svagheder bliver udstillet – altsammen med den helt rigtige balance.

Det giver noget ekstra til spillet at se nogle realistiske feberredninger, samtidig med at det giver en ny dimension til dit angrebsspil, at du nu skal tænke over positionering af din angriber, samt placering af dit skud. Uanset om det er i et smukt tiki-taka-opspil eller en friløber på kontra.

Den endelige dom

Det er altid fedt at give en god karakter. Og det kommer jeg til at gøre i dette tilfælde. Jeg har meget lidt at sætte en finger på, i forhold til udførelsen af FIFA 22. Det er nemlig endelig en RIGTIG Next-Gen-version, som ser ud til at udnytte de nye konsollers kapacitet.

Grafikken er synligt bedre, gameplayet er både synligt og mærkbart mere realistisk, og der er tilføjet ting til singleplayerspillet, som virkelig giver mening for mig.

Der er selvfølgelig små hager ved det hele. Jeg er rigtig ærgerlig over, at der mangler så mange prominente landshold. Men jeg kan selvfølgelig godt se, at EA ikke bare kan opfinde nye lande på samme måde, som de kan ændre navne på klubhold – det ville alt andet lige være super underligt at se Narnia stille op til VM.

Læs også: Anmeldelse: FIFA 21 – Har EA lyttet denne gang?

Selvom jeg synes, at det går den rigtige vej med den kunstige intelligens, foretager de computerstyrede spillere sig stadigvæk underlige ting i ny og næ. Dette gælder både med- og modspillere, hvilket virkelig kan få mine controllere til at flyve igennem lokalet.

Når det så er sagt, og alt kommer til alt, så er FIFA 22 på PlayStation 5, Xbox Series X/S og Google Stadia et NYT FIFA! Ikke nok med at det føles som et nyt FIFA, så er det også et meget bedre FIFA end de tidligere. Derfor får FIFA 22 4½ stjerner!

Sidder du i øvrigt derude, og spiller på en af de “gamle” konsoller, så kom meget gerne med din mening om spillet og hjælp de andre læsere.

FIFA 22 ender på 4½ stjerner, for et underholdende og veludviklet videospil. (Foto: EA/Tech Tossen)
Exit mobile version