Gears 5 udkommer officielt den 10. september, men rigtig mange har allerede været i gang med spillet gennem early access. Tech Tossen er ingen undtagelse, vi har spillet Gears 5 siden fredag, hvor det udkom med early access til alle dem, der enten har Xbox Game Pass Ultimate eller forudbestilt Ultimate Edition af spillet. For at komme eventuelle misforståelser til livs skal vi lige slå fast, at Gears 5 er et Xbox-exclusive, hvilket i dette tilfælde betyder, at det kun kommer til Xbox og Windows 10.

Spillet understøtter både cross save og cross play, så man kan spille fra sin PC mod/med Xbox-spillere, og man kan spille videre på samme spil uanset om man spiller Xbox eller PC.

Gears 5 starter mere eller mindre, hvor Gears of War 4 slap. Hvis man ikke har spillet Gears of War 4 er det dog ikke et problem, da man i bedste TV serie-stil bliver præsenteres for et kort resumé af, hvad der er sket siden sidst: “Previously on Gears of War”. Inden da bliver man dog kastet igennem et kvarters tutorial, hvor man lærer spillets grundlæggende funktioner.

Gears 5 tutorial kan ses her:

Efter spillets introduktion bliver man mere eller mindre kastet ud i det. På det tidspunkt har man også brugt godt og vel 40 minutter på ingenting, og er allerede lidt træt af ventetiden.

Det første der slog mig ved Gears 5 er, hvordan omgivelserne har fået en gedigen opgradering. Spillet sætter ikke nye standarder i forhold til andre spil på markedet, men grafikken er flot, og især de forskellige cutscenes bidrager til både historiefortællingen og stemningen i spillet. Selve gameplayet minder langt hen ad vejen om de foregående titler i serien, men hvorfor skulle man også ændre noget, der allerede fungerer. If it isn’t broken, don’t fix it.

Hvis vi tager udgangspunkt i Act 1, altså første mission så at sige, så er det meget ligetil. Det er svært at gå forkert, og de få steder man kunne blive i tvivl, bliver man mere eller mindre guidet af omgivelserne. Fjenderne er heller ikke udpræget intelligente eller hårdføre, men det er selvfølgelig også kun Act 1, og de bliver altså noget mere skræmmende hen ad vejen. Herunder viser vi et lille udpluk fra første mission, der viser lidt ildkamp og en småklam kloak, hvor lys er en saga blot.

Senere i historien bliver Gears 5 mere open world, og man får mulighed for at gennemføre valgfrie sidemissioner, der ofte resulterer i opgraderinger man ellers ikke ville få. Det tilføjer lidt ekstra til spilserien, der tidligere var meget fastlåst i singleplayerdelen. Muligheden for at udforske verdenen på sine egne præmisser, er en kærkommen nyhed, som heldigvis ikke begrænser dem, der spiller for historiens skyld og bare gerne vil se, hvad der sker i næste Act.

Netop den karakterdrevne historie er rigtig stærk i Gears 5. Hvis man kører død i spillet, har man stadig den der motivation, der ligger i at finde svar på historiens problemstillinger. Jeg er klar over, at det er rimeligt vagt formuleret, men jeg gør mit bedste for ikke at afsløre noget af plottet. Historiens afslutning kommer dog en smule pludseligt, og efterlader måske spilleren med følelsen af, at der mangler noget. Til gengæld åbnes der for, at historien kan køre videre i et eventuelt Gears 6. Hvis man i forvejen var tilhænger af Gears of War-universet, så bliver man bestemt ikke skuffet over historien i Gears 5. Og hvis man aldrig har prøvet et Gears of War-spil før, så er Gears 5 det helt perfekte spil at starte med.

Multiplayer & Horde

Som med så mange andre skydespil, er det også populært at spille multiplayer i Gears 5. Gears of War 4 har haft stor succes med ranked multiplayer, hvilket selvfølgelig også er en mulighed i Gears 5. Samspilsdelen er så stor, at vi simpelthen ikke har nået at komme hele vejen rundt, så vi har kigget ganske kort på det mest gængse, nemlig unranked multiplayer og Horde.

Online multiplayer har haft lidt småproblemer i early access-fasen, med Xbox Live-servere, der simpelthen gik ned. Det er selvfølgelig ikke selve spillets skyld, men har været en generel problematik for Xbox henover weekenden. Det betyder desværre, at ikke alle har fået lige meget ud af deres early access. Men nu er serverne oppe, og det ser ud til at spille som det skal. Matchmaking er forholdsvis hurtig og smertefri, og hvis man ikke er nok spillere, eller nogen forlader spillet inden det er afsluttet, så bliver der sat ret habile AI-spillere ind – altså computerstyrede holdkammerater. Det fungerer godt, hvis man er til fast paced action på et mere afslappet niveau. Unranked virker også som et sted, hvor alle kan være med. Jeg er ikke selv super godt til skydespil med en controller, men formåede alligevel at være med, hvor det var sjovt.

Det skal selvfølgelig siges, at hvis man spiller ranked, så vanker der straffe for at forlade et spil. Derudover kan matchmaking-tiderne vare noget længere.

I kan se hvordan det gik for mig, første gang jeg begav mig ud i Gears 5 online multiplayer her:

Siden det første Gears of War så dagens lys i 2006, har jeg været stor fan af Horde. Jeg har en eller anden forkærlighed for “sofa-multiplayer”, der tilbyder lidt mere end Mario Kart, selvom det nu også er et hit. Horde er tilbage i Gears 5, og det er lige så blodigt og drabeligt som altid. Antallet af sværhedsgrader er enormt, og for hver gang man øger sværhedsgraden, bliver der tilføjet et “nerf” af en art. Et eksempel kunne være, at alle fjender skal slås ihjel med “håndkraft”. Som den kylling jeg er, valgte jeg selvfølgelig at begive mig ud i mit første spil Horde på den letteste sværhedsgrad.

Missionen er simpel: Man er fem spillere som skal overleve 50 bølger af fjender, der bliver sværere for hver bølge man overlever. Udover at skulle overleve, skal man også lige smække en base sammen som skal beskyttes. Hen ad vejen får man mulighed for at forskanse sig med forskellige hjælpemidler, blandt andet barrikader, der både skader og sløver fjenderne. I løbet af spillet skal man sørge for at have nok ammunition, som findes forskellige steder på banen, og uden den fornødne ammunition kan det være ret besværligt at skulle begive sig ud efter mere, specielt når man kommer over bølge 20, hvor fjenderne ikke længere er helt så svage. Spildelen er simpel og ligetil, men usandsynligt underholdende – især hvis man sidder et par venner på samme konsol eller sammen over Xbox Live.

I kan se en lille smagsprøve på Horde her:

Der er selvfølgelig mange flere aspekter af onlinespillet i Gears 5. Vi har simpelthen bare ikke nået dem alle i denne omgang. Men når vi tager udgangspunkt i spiloplevelsen er det meget klart, at det bliver en af de tunge drenge på Xbox Live. Især når Gears of War 4 lukker ned for online ranked spil til januar.

Dommen

Gears 5 er underholdende på en sjælden måde. Jeg vil vove den påstand, at fans af online-skydespil i stil med Apex, Fortnite, Battlefield og Call of Duty kan få utroligt mange timer til at gå med onlinedelen af Gears 5. På den anden side kan historiedrevne spillere, der holder mere af spil som Bioshock, Fallout, Assassins Creed og Far Cry, også nemt holde af historien i Gears 5, og nyde de små 12 timers kampagne den indeholder.

Grafikken er ikke overvældende, men stadig flot, og gameplayet er ikke altid voldsomt udfordrende. Men på en eller anden måde passer brikkerne bare sammen, hvilket giver et underholdende spil, som jeg vil fortsætte med længe efter denne anmeldelse er skrevet. Tech Tossen giver Gears 5 4½ stjerner, hvilket udløser dommen: Særklasse.

Subscribe
Notify of
guest