Madden NFL-serien har mere end 30 år på bagen, og ligesom med EA Sports’ anden store spilserie, FIFA, har Madden oplevet gode og dårlige år. Det sker tit, at man hører fra spillere, at spillet i sig selv ikke forbedres nok. Der kan hurtigt opstå en følelse af, at man kun betaler op til 800 kroner for at få opdateret spillerdatabasen, mens selve gameplayet virker som en genganger fra forrige år. Spørgsmålet er så, om EA Sports har formået at opgradere spiloplevelsen, eller om Madden NFL 20 blot er en kopi af Madden NFL 19.

Ny sæson af NFL – Nu med dansk deltagelse

Skal vi lige tage fat i den første store nyhed, set med danske øjne? – Vi har endelig fået en dansker i NFL. Dem der ved lidt om sporten generelt ved også, at vi ikke har haft en dansker i NFL siden legendariske Morten Andersen, der endda er indlemmet i NFL Hall of Fame. Men i år har vi fået fynske Hjalte Froholdt til New England Patriots, og dermed en spilbar dansker i Madden NFL 20.

Det er muligvis kun en spændende tilføjelse for os her i Danmark, men det er ikke desto mindre et ekstra incitament for at opgradere fra Madden 19 til Madden 20. Udover Hjalte Froholdt, er Madden 20 selvfølgelig opdateret med alle nye spillere, samt spillere der eventuelt er skiftet til et andet hold. Så langt så godt.

Danske Hjalte Froholdt i aktion for New England Patriots.

Superstars

Som noget nyt i år, har topspillerne fået Superstar-træk. Det er med andre ord helt specielle færdigheder, som den enkelte spiller er tildelt på baggrund af sine præstationer i den forgangne sæson. Det kunne eksempelvis være en reciever, der stort set altid griber bolden, med mindre han er dækket af to forsvarsspillere, en quarterback, der kaster ekstra præcist mens han er i bevægelse, eller en forsvarsspiller, der har lettere ved at slå bolden ud af hånden på modspillere og dermed fremtvinge en “fumble”. Det tilføjer en smule ekstra dynamik til spillet, især hvis man bruger meget tid på at skabe det helt perfekte hold i Madden Ultimate Team. Derudover kan spillere nu ryge in og ud af “zonen” under kampe, hvilket i bund og grund er en amerikaniseret måde at afgøre, om en spiller har gang i en god eller dårlig periode. Det er set i tidligere Madden-spil, dengang kaldte man det bare “hot” eller “cold”.

Kamp mellem N.Y. Giants og Cincinatti Bengals: A.J. Greens Superstar-træk

QB1 – Face of the Franchise

Hvis man har spillet Madden 18 og/eller Madden 19, så er man nok bekendt med “Longshot”. Longshot var en singleplayer-kampagne, hvor man mere eller mindre sad med følelsen af, at man spillede sig igennem en hollywoodfilm om amerikansk fodbold. Det var den klassiske underdog-historie, hvor den hårdt prøvede hovedperson naturligvis sejrede til sidst. Det er heldigvis væk nu, og tak for det. I stedet kombinerer Madden 20 nu samme, historiedrevne spiltype med den klassiske spillerkarriere. Hvis man ønsker at spille som quaterback, hvilket de fleste nok gør i Madden, har man nu en anden mulighed end bare at lave sin spiller, vælge sit yndlingshold og ellers tonse derudaf, indtil man er træt af at vinde Super Bowl for 8. gang. Nu kan du være “Face of the Franchise”, hvilket indebærer, at du er den nye stjerne, der skal bære holdet til succes. Selve historiedelen er simpel, og igen ret amerikansk. Man laver sin spiller og skal så igennem et par kampe på college-niveau, hvorefter man kommer til NFL-combine, en træningslejr, hvor nye spillere skal vise deres værd, og håbe på at blive draftet til et NFL-hold. Det giver en følelse af at man gør sig fortjent til sin plads på holdet, samtidig med, at man ikke selv vælger, hvilket hold man kommer på kontrakt hos. Et perfekt eksempel på, at “less is more”, og en god start på singleplayer-delen. Efter første sæson er overstået, bliver oplevelsen dog en anelse statisk igen. Det er de samme træningsøvelser og de samme udfordringer som forrige sæson, og det primære mål bliver hurtigt at forbedre sin spiller og vinde kampene, hvilket bliver kedeligt efter et par kampe. Vi har spillet den første time af Face of the Franchise, som I kan se lige her:

Madden Ultimate Team

Madden Ultimate Team er perlen i spillet. Ultimate Team tilbyder en lang række multiplayer- og singleplayerfunktioner, der begge er langt mere tilfredsstillende at spille end de traditionelle spiltyper. Noget de gør i Madden, som jeg godt kan mangle i FIFA’s ditto, er at dele de mange udfordringer op i overkommelige bidder. Samtidig vinder man brugbare forbedringer til sit hold efter næsten hver udfordring, så det bliver ikke et langt “grind” for at tjene mønter nok til at købe en eller anden tilføjelse. Selvom Madden Ultimate Team er langt mere komplekst end FIFA Ultimate Team, så er spillet indrettet sådan, at en hver kan finde ud af at komme ind, og bare gå i gang med at spille. Funktioner som udskiftning af spillere, køb på auktion og opgradering af kort lærer man ved at spille de udfordringer, man bliver præsenteret for. Det er klart den spildel jeg finder mest glæde ved, og den spildel, der udvikler sig mest i løbet af sæsonen. Som den faktiske NFL-sæson skrider frem, vil Madden Ultimate Team blive krydret med tidsbegrænsede events og ekstra kampagner, der giver følelsen af, at spillet hele tiden udvikler sig. Vi har lavet en kort video, der viser, hvor hurtigt man kan spille udfordringerne, samt hvilke belønninger man får:

Lokal multiplayer

Den lokale multiplayerdel er som den altid har været, dog med tilføjelsen af Superstars. Det er underholdende at sidde nogle venner og spille mod hinanden. Spildelen har dog den fejl, som alle de tidligere Madden-spil i øvrigt også har, at man kan sidde og overvåge modstanderens valg af spil. Det gør det selvfølgelig lettere for dem, der måske ikke er helt fortrolige med spillets mange facetter. For de lidt mere garvede NFL-fans fjerner det en del af udfordringen. Når Maddens anbefalede spil så endda tilpasser sig modstanderens valg, kan man i mange tilfælde bare spille på autopilot – i hvert fald når man er på defense. Det er dog stadigvæk underholdende, men ikke videre udfordrende.

Madden ender på 4 stjerner, hvilket udløser dommen, Underholdende.
OVERBLIK OVER ANMELDELSER
Lokal singleplayer
Lokal multiplayer
Madden Ultimate Team
Grafik
Tidligere artikelSystemkrav og grafikindstillinger til Borderlands 3 offentliggjort
Næste artikelSystemkrav til Ghost Recon: Breakpoint er blevet offentliggjort
Robin har flere års erfaring fra forskellige danske og internationale tech-medier. I første omgang var ekspertområderne mobiltelefoner, hovedtelefoner og elektronik, der falder ind under transportabel forbrugerelektronik. I dag har Robin blandt andet kastet sin kærlighed over gaming, men følger i bund og grund al forbrugerelektronik - fra smartphones og tablets til el-løbehjul og smart-home-gardiner.
Subscribe
Notify of
guest