Jeg har haft OnePlus 9 til test i godt og vel tre uger, og jeg er nu klar til at komme med min bedømmelse. Der er tale om den billigste i den nye serie, hvor den dyreste altså er OnePlus 9 Pro. Heldigvis er der ikke den helt store forskel på de to, hvilket var tilfældet sidste år med OnePlus 8 og 8 Pro. Endnu værre blev det, da OnePlus Nord kom ud til endnu billigere pris med stort set samme specifikationer. Til historien hører det også med, at OnePlus efterfølgende har stoppet salget af OnePlus 8. Altså på mange måder en telefon der ikke havde en berettigelse.

Der er som sagt andre boller på suppen i år, hvor man altså får rigtig meget af det gode fra OnePlus i OnePlus 9. Om der så kommer en ny OnePlus Nord og tilbyder noget lige så godt og billigere, ved vi af gode grunde ikke endnu.

Fordele
  • Lynhurtig brugerflade
  • Brugervenlig brugerflade
  • Lækker skærm
  • Flad skærm
  • Vanvittig hurtig opladning
  • Lader med i æsken
  • God til prisen
Ulemper
  • Ingen IP-certificering
  • Meget glat
  • Tager let imod fedtfingre og snavs

Design

Designet har kun små designforskelle fra tidligere modeller. Der er naturligvis nogle nye farver og kameraet har fået ny placering med e Hasselblad logo på – mere om det senere. Den gør sig positivt bemærket ved at have en flad skærm, hvilket giver en god brugeroplevelse, og at der er stadig den klassiske OnePlus muteknap.

Af negative bemærkninger er det noteret, at den ikke har en IP-certificering mod vand og støv, ikke kommer med 3.5mm indgang til hovedtelefoner (ja, jeg savner det stadig) og at den er glat som en i helvede. Heldigvis er der et cover inkluderet i æsken, hvilket giver et godt greb – det er naturligvis på den positive liste. Men det tager lidt fra den lækre følelse af ny telefon.

Den er udstyret med glas på bagsiden og en plastik ramme. Faktisk måtte jeg lige ind og tjekke, om det var metal eller plastik. Altså er det ikke sådan lige til at mærke eller se.

OnePlus 9 specifikationer

OnePlus 9Specifikationer
Mål og vægt160 x 74.2 x 8.7 mm – 192 gram
Skærm6.55″ Fluid AMOLED
20:9-format
1080 x 2400 pixels
120 Hz
ChipsetQualcomm SM8350 Snapdragon 888 5G (5 nm)
CPUOcta-core (1×2.84 GHz Kryo 680 & 3×2.42 GHz Kryo 680 & 4×1.80 GHz Kryo 680)
GPUAdreno 660
Batteri4500 mAh
65W hurtig opladning – medfølger
RAM8/12 GB
Lagerplads128/256 GB
KameraVidvinkel: 48 megapixel f1,8
Ultravidvinkel: 50 megapixel f2,2
Dybde: 2 megapixel, f2,4

Frontkamera: 16 megapixel f2,4
Videooptagelse4K@24/25/30/60/120fps HDR, 1080p – EIS
SoftwareAndroid 11 – Oxygen OS 11
Andet5G
Stereohøjtalere
WiFi 6

Skærm

Skærmen på OnePlus 9 er en fornøjelse at bruge, og den giver samlet set telefonen et udtryk af kvalitet til prisen. Opløsning er fuld HD, hvilket er helt fint for mig. Er det ikke nok til dig, så har 9 Pro højere opløsning. De fleste vil dog nok ikke mærke forskel. Størrelsen er på 6.55” med AMOLED skærmteknologi.

Skærmen er blevet opgraderet fra sidste år, så den nu kommer med 120Hz skærmopdatering. Det giver en meget hurtig skærm og noget mere flydende oplevelse. Jeg er ikke en af dem, der er helt vilde med en hurtig skærmopdatering. Jeg klager da bestemt ikke over, at det er der, men det er ikke et behov jeg har i en mobiltelefon. Når det så er sagt, kan jeg godt se værdien i det, hvis man gamer meget på telefonen. Der gør det en stor forskel. I det store hele: en rigtig lækker skærm.

Kamera

Til at starte med må jeg bare sige, at kameraet, i hvert fald på OnePlus 9, stadig er et kompromis sammenlignet med toptelefonerne på markedet. Når jeg stadig godt kan anbefale den, handler det i højere grad om resten af telefonen. Dermed ikke sagt at kameraet er decideret dårligt.

Kameraet er det helt store fokusområde fra OnePlus med denne 9-serie. Det gør sig dog mest gældende for OnePlus 9 Pro. Der er stadig stemplet med Hasselblad på kameraet, men der er ikke nogen tvivl om, at det er 9 Pro, der har været størst fokus på.

Selve sensoren er den samme som i 8 Pro. Det er et godt udgangspunkt – især til prisen. Der er tre kameraer på bagsiden, der udgør kamerahuset. En hovedsensor på 48MP, et 50MP ultravidvinkel kamera og en 2MP dybde sensor.

For det meste tager OnePlus 9 fine billeder, men det er altså kun, når lyset er godt. Når der er moderat dårlig belysning, er det ikke den samme gode point and shoot oplevelse, man får med dette kamera sammenlignet med eksempelvis iPhone 12 serien. Kameraet har en natfunktion, der fungerer ret fint, og den tages i brug, når det er for mørkt til et standard billede. Det ærgerlige ved at jeg ikke har prøvet OnePlus 9 Pro er, at jeg ikke kan sige, om det samme er tilfældet eller ej på den. Det følger vi op på, når vi får fingre i den.

Jeg ærger mig ligeledes over, at kameraet på OnePlus 9 ret konsekvent vælger at farvegengive billederne utilfredstillende. Eller også har jeg bare været forkælet af min iPhone 12, der giver mig gode korrekte farver både på hovedkamera og ultravidvinkel. Her under finder du en billedsammenligning, hvor jeg viser eksempler på, at farverne, i mine øjne, ikke leverer de ønskede resultater.

Selfie kameraet er desværre heller ikke rigtigt noget at råbe hurra over. Det har været svært at tage en selfie, hvor jeg har været rigtig tilfreds med resultatet. Igen kan de ses side om side med iPhone 12. Farverne og skarpheden er ret forskellig på de to telefoner.

Igen må jeg understrege, at jeg ikke synes, at OnePlus 9 tager dårlige billeder. Men nogle vil måske komme med forventningen om, at det tager samme kvalitet som de andre topmodeller, men det er altså ikke tilfældet. Jeg sætter stor pris på at kunne skifte mellem de forskellige kameraer i forskellige scenarier, og som sagt leverer det nogle gode billeder, når lyset er fremme. Særligt er ultravidvinkelbillederne rigtig fede at lege med. Det samme med makrofunktionen, der giver mulighed for at komme ret tæt på et objekt, som man ellers ikke rigtig kan på mange andre telefoner.

Da jeg første gang hørte, at OnePlus 9 ikke kom med optisk billedestabilisering, som der gør på 9 Pro, blev jeg lidt bekymret for stabilisering ved videooptagelser. Det har været uden grund. Den elektroniske billedstabilisering klarer sig glimrende. At filme under en gåtur har eller ved hygge med ungerne har ikke voldet problemer, og der er slet ikke samme forstyrrende rystelser, som man kunne have frygtet.

Igen må jeg bare sige, at på videodelen giver rigtig gode resultater i god belysning. Desværre er det også sådan, at når lyset bliver bare en anelse svagere, så falder kvaliteten ret markant. Jeg er med på, at alle kameraer har svært ved mørke omgivelser, men måden de behandler det på, er ret så forskellige. På OnePlus 9 bliver personers ansigter og tekstur sløret og detaljer most sammen, lige så snart den fulde belysning svinder ind.

Ydeevne

Hvis man har prøvet en OnePlus telefon, så ved man også, at det er noget af det hurtigste, man kan få på markedet. Og nu hvor 120Hz også er standard på lillebror OnePlus 9, tør jeg godt sige, at dette er den hurtigste telefon du kan få til denne pris. Så hvis du går meget op i det, har du en fornøjelse forude.

OnePlus 9 er udstyret med en Snapdragon 888, der er den processor fra Qualcomm bygget på 5nm teknologi og naturligvis også med 5G. Jeg har ikke oplevet nogle problemer med overophedning eller andre former for uregelmæssigheder med denne telefon – alt har været fuldstændig flydende 99.9% af tiden.

Brugerflade

OnePlus har altid været kendt for at have en ren Android brugerflade – og jeg har altid været uenig. Dette er ment som positivt, da jeg mener, at “ren” Android er ret kedeligt og grimt. OnePlus’ Oxygen OS er spækket til med funktioner, der gemmer sig under overfladen og kommer med en masse tilføjelser, til det man ellers ville kalde ren Android. Det er en af de absolut bedste versioner af Android på markedet, og det har det været i en del år efterhånden.

Dog er Oxygen OS blevet en anelse “renere” i dette års udgave, da man har valgt at bruge Androids egen besked og opkaldsapp i stedet for OnePlus’ egen. En lille detalje – men noget der fik min nørdesans til at vibrere.

Batteri

Batterikapaciteten på OnePlus 9 er på 4.500 mAh, hvilket i sig selv hverken er fantastisk eller skidt. Det er godkendt. Det samme er batterilevetiden. Den holder for det meste hele dagen, men der er altså dage med kraftigt brug med spil og video, hvor den rammer det kritiske punkt efter aftensmad. Normalt ville det hos mig være alt for lidt, men det er her, hvor OnePlus’ Warp Charge 65T kommer ind i billedet. I æsken følger der nemlig Guds gave til mobiltelefoner med. En oplader, der kan fylde batteriet fra 0-100% på 29 minutter! Fuldstændig vanvittigt – og jeg elsker det. Når jeg en dag skal skifte til en anden telefon, vil jeg komme til at savne denne her funktion helt ekstremt.

Kombinerer man god batterilevetid med fantastik opladning, får man en telefon hvor batteri bare ikke er et problem.

Som en hurtig bemærkning skal det nævnes, at OnePlus 9 kan oplades trådløst med 15W. 9 Pro kan oplades med 50W med deres egen oplader, så der er altså en yderligere en forskel mellem de to telefoner.

Konklusion

Som nævnt i introduktionen til kameraet, så er det i høj grad på grund af telefonen som helhed, at jeg godt kan anbefale et køb af OnePlus 9. Den samlede pakke er af rigtig høj kvalitet. Hvis du MEGET op i kameraet, så vil jeg dog kigge efter noget andet. Eventuelt OnePlus 9 Pro – den mangler vi stadig at få testet, men mon ikke den klarer sig helt i top på kamerafronten.

Resten af telefonen er absolut i top, hvilket også har høj værdig i mine øjne. Hvis man render rundt med en to år gammel telefon eller ældre, vil det hele virke som en opgradering inklusiv kameraet.

Subscribe
Notify of