Tech Tossen

Anmeldelse: Plugo Link

Plugo Link. (Foto: Tech Tossen)

Plugo Link. (Foto: Tech Tossen)

Det der med skærmtid og børn er til evig diskussion. Holdningerne svinger fra dem, der har en relativt laissez faire tilgang, til de forældre, som er store modstandere. Selv hører jeg mest til i førstnævnte kategori. Generelt mener jeg, at teknologien efterhånden har nået et punkt, hvor det er bedre at give børnene et solidt fundament for at kunne navigere i telefoner, tablets og computere, inden de starter i skole. Når det så er sagt, så ser jeg helst, at skærmtiden på en eller anden måde giver mening – blandt andet ved kombineret leg og læring. Sådan har de det også hos PlayShifu, der har udviklet Plugo-serien til samme formål. Jeg har(sammen med min søn) fået lov til at teste Plugo Link. Velkommen til vores anmeldelse:

Fordele
  • Forskellige sværhedsgrader, som henvender sig til flere aldersgrupper
  • Selv de yngste kan være med
  • Motiverende læring via leg
  • Oversat til dansk
  • Fornuftig pris
Ulemper
  • Lyden er irriterende(for os voksne)
  • Holderen til tablets og telefoner er ikke særligt velkonstrueret
  • Fungerer dårligt med telefoner

Sådan virker Plugo Link

Jeg vil lige starte med at gennemgå, hvordan Plugo Link virker, og hvad meningen bag produktet er. Til alle Plugo-sæt behøver du en gamepad – som mere er en form for måtte med en holder til telefon eller tablet. For enden af måtten – hvor spilleren sidder – er der et spilleområde med nogle fixpunkter. Disse bruger softwaren til at genkende og vurdere fremskridt. Hele herligheden fungerer via AR – eller Augmented Reality – gennem enhedens kamera.

For at bruge Plugo, skal du have en Gamepad. (Foto: Tech Tossen)

Selve Plugo Link handler om ingeniørkunst – selvfølgelig i en helt basal udgave. Spilleren har 15 magnetiske sekskanter, som kan sættes sammen på alle sider. Ved hjælp af disse, handler det så om at løse en række opgaver, som er forskellige fra spil til spil. Det kan for eksempel være at bygge et mekanisk dyr, forbinde nogle vandrør eller bane vej for en frø, der forsøger at fange fluer.

For barnet handler det meget om logik og de fleste kan være med.

Første opsætning

Første gang du opsætter Plugo Link, skal du først og fremmest hente applikationen. Den findes både til iOS/iPadOS og Android, og er let at finde i de respektive butikker. Så snart app’en er installeret, har du mulighed for at oprette en forældrekonto. Det vil jeg klart anbefale. Her kan du blandt andet oprette flere børneprofiler, så oplevelsen tilpasses det enkelte barn. Dette er en fordel, hvis du har børn i forskellige aldersgrupper, så spillene er på rette niveau.

Plugo-app’en fungerer i øvrigt som en slags “hub” for alle de forskellige Plugo-spil, som blandt andet også findes med tal, bogstaver og musik i separate sæt.

Når du har valgt Link-sættet i app’en, bliver du guidet i, hvordan din telefon eller tablet placeres for at AR virker korrekt. Der er også noget kalibrering, som er nødvendig for at spillet registrere dine fremskridt. Men det bliver du som sagt vejledt i, trin for trin.

Herefter er Plugo Link klar, så der blot skal vælges, hvilket spil, du vil starte med. Det er nem opsætning, som ikke tager mere end et par minutter – og umiddelbart den eneste del, der kræver deltagelse af en voksen.

Du bliver vejledt trin for trin i opsætning af Plugo Link. (Foto: Tech Tossen)

Spil og brugerflade

Selve brugerfladen er ganske ligetil og naturligvis meget børnevenlig, med lyse farver og flotte animationer. Der er en håndfuld forskellige spil i forskellige sværhedsgrader, som spilleren kan vælge imellem. Fælles for dem alle er, at de er let forståelige for børn. Danskoversættelsen sidder mere eller mindre i skabet, og den meget pædagogiske fortæller gør et godt stykke arbejde med at forklare opgaver, samt rose og motivere det barn, der spiller.

Overordnet set, er det alt, hvad du ønsker i en applikation til børn. Den er nem at betjene, og de enkelte funktioner, som kræver betjening af en voksen, er beskyttet af lidt sværere opgaver – eksempelvis “vælg alle de lige tal”. Det minder lidt om sikkerhedsspørgsmål på internettet. Og større børn vil nok godt kunne gennemskue dem. Men der er ikke mulighed for tilkøb og det er et lukket univers. Så der er ingen fare på færde.

Der er en række forskellige spil. Du kan eksempelvis bygge en bodybuilder. (Foto: Tech Tossen)

De fysiske dele

Selve Plugo Link består, som nævnt, af 15 sekskantede magneter, der kan sammensættes efter behag. Men for at spille, kræver det en måtte, som PlayShifu har kaldt en “gamepad”. Det er i måtten, at du monterer din tablet eller telefon. Og jeg er simpelthen nødt til at understrede, at jeg ikke stoler på tablet/telefonholderen.

Holderen har godt fat i din enhed, men jeg sidder med en frygt for, at enheden bliver ødelagt. Den hæfter sig kun fast i bunden, hvilket betyder, at tyngdepunktet på en tablet kommer relativt højt op. Jeg kan ikke lade være med at frygte, at tabletten knækker i bunden, hvis barnet får skubbet forkert til den. I starten skulle jeg også lige udover en frygt for ridser i skærmen. Umiddelbart virker holderen dårligt designet. Jeg havde haft langt mere ro i sjælen, hvis PlayShifu havde designet en slags “kickstand”. Altså en holder, med en lille hylde i bunden og ben på bagsiden. Det der med at hæfte selve enheden fast, er ikke en god løsning i min bog.

Det skal understreges, at vi ikke har oplevet, at nogen af vores enheder har lidt skade. Og de gule sekskanter virker robuste, samt i en størrelse, som ikke kommer i munden og potentielt galt i halsen.

Selve Plugo Link består af 15 gule, sekskantede magneter. (Foto: Tech Tossen)

Den endelige dom

Når det kommer til interaktiv leg og læring, er PlayShifu måske dem, der sætter standarden. Deres Plugo-serie opfylder i hvert fald alle betingelser for, at det skal være sjovt at blive klogere og bedre. Lige med Plugo Link, er det måske mere uhåndgribeligt, da vi ikke snakker om at lære at regne eller stave. Derimod træner man noget logik og bliver stimuleret på en anden måde.

Derfor er det måske også dét Plugo-sæt, der henvender sig til flest aldersgrupper, i og med at de små, som ikke kan stave eller regne, også kan være med her.

Selve app’en og brugerfladen er helt som den skal være til børn. Derudover virker teknologien fuldstændig upåklageligt, uden at kamera og AR skal rekalibreres igen og igen – men kun på tablets. Herhjemme er det ikke lykkedes os at finde en smartphone, hvor Plugo Link virker optimalt. Så hvis I ikke har en tablet til formålet, får I et problem.

Jeg synes, at baggrundsmusikken er hammerirriterende og oplæseren er lidt for pædagogisk til min smag. Men børnene lader til at nyde det til fulde. På den måde opfylder det jo kriterierne for produktet – men jeg anbefaler et headset til det barn, der spiller… For forældrenes skyld.

Spillene favner bredt, så der er lidt til et hvert niveau. Måske vil de største børn kede sig en anelse – her snakker vi skolebørn i 10-12 års alderen. Men der er i hvert fald underholdning for børn i fire- til otteårs alderen.

Rent fysisk er “legetøjet” solidt bygget. Men jeg mener fuldt og fast, at der bør være en bedre måde at konstruere holderen til tablets/smartphones. Når det så er sagt, så er Plugo Link lavet til børn. Mine børn elsker det og jeg synes, det giver mulighed for at bruge skærmtiden til noget fornuftigt. Derfor ender vi på 4 stjerner.

Plugo Link ender på 4 stjerner. (Foto: Tech Tossen)
Exit mobile version