Tech Tossen

Danskerne vil straffe uskyldige virksomheder for phishing

Tilliden til de virksomheder, vi oftest køber produkter af, lider et gevaldigt knæk, når deres navn og logo indgår i phishing og andre former for internetsvindel. Særligt hvis det ender med, at vi deler personlige oplysninger, som kreditkortoplysninger eller adgangskoder, skriver Mimecast i en pressemeddelelse.

Læs også: Skoler bliver ramt af flere cyberangreb

46 procent af danskerne siger, at de vil stoppe med at handle med deres foretrukne virksomheder, hvis de bliver ofre for et phishing-angreb, hvor virksomhedens brand indgår. Det er resultatet af en undersøgelse foretaget af it-sikkerhedsvirksomheden Mimecast.

Til sammenligning siger blot 22 procent, at de fortsat vil handle hos virksomheder, hvis de bliver ofre for phishing, hvor virksomhedens navn er misbrugt. Derudover mener 59 procent, at virksomheder selv har ansvaret for at stoppe phishing-forsøg, hvor deres navne og logoer indgår.

”Tallene peger med al tydelighed på, at vi danskere er klar til at stille virksomheder til ansvar, hvis de ikke beskytter deres kunder. Det kan vise sig at blive et stort problem for mange virksomheder i Danmark, fordi vi ifølge tal fra EU er det folkefærd, der oftest udsættes for internetsvindel,” siger Niels Frederiksen, der er Senior Sales Engineer i Mimecast.

Phishing-mails en gang om måneden

Tal fra EU, som stammer fra foråret sidste år viser, at 45 procent af danskerne i løbet af et år har modtaget en eller flere phishing-mails. Det antal ser dog ud til at være steget ganske betragteligt i mellemtiden.

Ifølge den seneste undersøgelse fra Mimecast, har 57 procent af de adspurgte inden for den seneste måned modtaget en phishing-mail. Derudover svarer 79 procent, at de på et tidspunkt har modtaget phishing-mails.

”Danskerne er generelt stærke på det digitale område, og selvom mange er gode til at spotte farerne, før det er for sent, så vil der være en betragtelig del, der falder i, når så mange modtager farlige e-mails hver eneste måned,” siger Niels Frederiksen og uddyber:

”For den enkelte handler det om at være ekstremt kritisk, når han eller hun åbner e-mailindbakken. Du kan eksempelvis spotte phishing-mails på, at de ofte indeholder grammatiske fejl, opfordrer til handling, indeholder links og vedhæftede filer, og at e-mailadressen ikke stemmer overens med virksomhedens navn.”

Læs også: Sådan undgår du at blive offer for cyber-angreb via mail

Han oplyser desuden, at man aldrig bør dele sine oplysninger på andres opfordring. Derudover bør man heller ikke åbne mistænkelige filer eller links i emails. Man kan med fordel også dobbelttjekke indholdet af uventede e-mails ved at kontakte virksomheden telefonisk.

Undersøgelsen er foretaget af analysebureauet Opinium på vegne af Mimecast og bygger på svar fra 1.000 danske respondenter.

Exit mobile version