Formel 1-sæsonen er godt i gang. Vi har Kevin Magnussen tilbage i motorsportens kongeklasse og der er kommet helt nyt reglement, hvilket betyder helt nye biler. Det betyder også, at sidste års Formel 1-spil, på papiret, er håbløst forældet for første gang i mange år. Men kan dette års spil leve op til den hype, som virkelighedens Formel 1 oplever i år? Det er noget af dét, jeg kigger på, i min anmeldelse af F1 2022.

Fordele
  • Opdaterede biler
  • Alle de nye baner
  • Eminent grafik på Next Gen-konsollerne
  • Mere realistisk AI
  • Fysikken er endnu bedre end tidigere
Ulemper
  • Ingen Breaking Point(Story Mode)
  • Ligegyldige mikrotransaktioner
  • Fejl i radiomeldinger
  • Multiplayer er stadigvæk forfærdeligt

Jeg kan ligeså godt sige det med det samme – F1 22 er overordnet set et dårligere spil end F1 21. F1 21 markerede første udgivelse under EA Sports fane, dog stadig udviklet af Codemasters. Spillet bød allerede på en af de spiltyper, vi ofte har set i andre af EA Sports franchisespil, nemlig Breaking Point. Denne var en historiedrevet spiltype, hvor der var lagt vægt på netop historien, med et element af Hollywoodfilm. Det gik rent ind hos mig – og jeg var mere end klar til at spille mig i gennem Breaking Point 2. Men sådan skulle det ikke være.

Læs også: Anmeldelse: F1 2021 – Måske verdens bedste simulator

Historien er nemlig blevet skrottet i år. Codemasters hr dog været ude og sige, at den vender tilbage i de kommende år. Ikke desto indre føles det lidt som et skridt tilbage, og det kommer unægteligt til at have indflydelse på min anmeldelse af F1 22.

Der er ikke noget Breaking Point i F1 22 – Til gengæld er der masser af godt racerløb i de andre spiltyper. (Foto: Tech Tossen)

Nyhed: F1 Life

Hvor Breaking Point ikke har fået genvalg i år, byder F1 22 til gengæld på en anden nyhed – F1 Life. I markedsføringen op til spillets lancering, blev der lagt op til den helt store nyhed. I F1 Life kan du “opleve”, hvordan livet som højt betalt racerkører er. Men i virkeligheden er det sgu lidt en gang varm luft.

I F1 Life kan du sammensætte det tøj, din racerkører har på i privaten. (Foto: Tech Tossen)

Du får din egen bolig, eller “space”, som du kan personliggøre til en vis grænse. Dertil kommer muligheden for at tilføje nogle supercars fra McLaren, Mercedes-Benz og Aston Martin. Disse kan du så prøvekøre på de forskellige baner i det, der hedder “Pirelli Hot Laps”. Bilerne får du i øvrigt ved at vinde “Supercar Tokens”, som fås ved at spille spillet – et par timers singleplayer, og så havde jeg alle tilgængelige biler.

En af bilerne, du kan testkøre, er blandt andet denne Aston Martin – som tilfældigvis er en af de to safetycars. (Foto: Tech Tossen)

Alt i alt er F1 Life lidt ligegyldigt. Det er mere tidsfordriv end noget andet, og det bidrager ikke til spiloplevelsen for mig. I virkeligheden er det nærmere et minus, fordi det kan anspore folk til at bruge rigtige penge på mikrotransaktioner, for at få en anden farve sofa eller tapet. Det er i hvert fald ikke noget, der trækker op i min anmeldelse af F1 22.

Se min fine stue i F1 Life – det er uendeligt ligegyldigt! (Foto: Tech Tossen)

F1 22 har stadig ikke styr på multiplayer

Hvor F1 Life ikke just trækker op i min anmeldelse, er det straks værre med multiplayerdelen i F1 22. Det undrer mig, at en spilserie, som både har så dedikeret en fanskare, samt en ret stor esportsliga, ikke kan mønstre en ordentlig multiplayermode.

Læs også: Anmeldelse: Orboot Dinos

Går du ind i multiplayer, har du alle muligheder for at spille online ud fra både niveau og præferencer – helt fra 5 hurtige runder, hvor man ikke kan køre ind i hinanden, til lange ranked løb, hvor du kan stige og falde i niveau. Teoretisk set har EA og Codemasters gjort alt for at få et godt onlinefællesskab. Det virker bare ikke.

Det er en skam, at onlinespillet er så elendigt, når man kan designe sin bil stort set ned til mindste detalje. (Foto: Tech Tossen)

Én ting er, at dem, derspiller online er nogle dårlige tabere, som hellere vil ødelægge spillet for andre. Det er i sagens natur ikke producentens skyld – selvom jeg gerne så et hårdere og mere præcist strafsystem. Men noget andet er, at det er stort set umuligt at komme ind og have en fornuftig onlinesession på grund af serverfejl. Jeg har testet spillet på Xbox Series X, og har selvfølgelig undersøgt, hvorvidt der var tale om et isoleret problem på Xbox – men problemet er tilsyneladende tilstede på tværs af platforme.

Det er simpelthen bare ikke godt nok. Men det er desværre ikke uhørt blandt EA’s titler. Skulle jeg anmelde multiplayer alene, ville min anmeldelse af F1 22 kaste 0 stjerner af sig.

Singleplayer – også for to

Nu er hele spillet ikke bare l*rt uden lagkage. En af de spiltyper, der fungerer ret godt, er kørerkarrieren. Her kan du starte som talent i Formel 2 og kæmpe dig vej ind i kongeklassen. Det er dog mere for din egen fantasi og tilfredsstillelse. Der er nemlig ingen konsekvenser, uanset hvor godt eller dårligt du gør det i Formel 2 – du kan stadig vælge helt frit, hvilket hold, du vil køre for i Formel 1. Du kan endda vælge, hvilken kører, du erstatter.

Læs også: Anmeldelse: FIFA 22 – Endelig Next-Gen

Det havde selvfølgelig været federe at kæmpe for sin plads – eller have haft en Breaking Point 2-histore – men det er i karrieren, at du får den der autentiske løbsoplevelse.

I al sin enkelthed er målet naturligvis at vinde løb og mesterskaber. Dette er selvfølgeligt sværere, jo dårligere et hold, du vælger at køre for. Codemasters har dog holdt fast i muligheden for at optjene R&D-point, som bruges til at opgradere forskellige dele på bilen. På den måde bliver du belønnet for at køre træninger, kvalificere dig godt og opnå gode placeringer i løb. Efter noget tid er din bil forhåbentligt konkurrencedygtig nok til at køre med om sejre og mesterskaber – du kan selvfølgelig også bare starte med at køre for Red Bull eller Ferrari, som starter med spillets bedste biler.

Træningsprogrammerne har fået genvalg til F1 22. Det er en sjov måde at tilføje træningssessionerne betydning, og giver mulighed for at tjene vigtige R&D-point. (Foto: Tech Tossen)

Skulle du have lyst til at spille med en ven, kan du starte en kørerkarriere for to. Dette gøres online, og er nok den mest velfungerende multiplayerdel i spillet. Dette var i øvrigt også muligt i F1 21.

Derudover er der ikke så meget nyt ved gameplayet. Codemasters har skåret den irriterende og repetitive journalist fra, så du nu slipper for de gentagende interviews efter hvert løb. Og så har du fået ny løbsingeniør – de sidste par år har han heddet Jeff, men i år hedder han Mark. Han kommer dog stadig med de samme, ligegyldige og fejlbehæftede, radiomeldinger.

Grafikken holder hundrede procent i F1 22. Faktisk så meget, at Codemasters har inkluderet de meget forskellige sidepods på bilerne. (Foto: tech Tossen)

Som tilbagevendende spiller af F1-spillene, er der ikke noget nyt under solen. Faktisk er spillet umiddelbart skåret lidt mere ind til benet. Men det er selvfølgeligt også selve løbene, der udgør spillets primære formål.

My Team er stadig spillets højdepunkt

Det måske største plus i min anmeldelse af F1 22, er My Team-karrieren. Løbsweekender og udvikling af bilen er nogenlunde det samme, som i kørerkarrieren. Men i My Team har du mulighed for at starte dit eget F1-hold, og dermed tage endnu mere kontrol over oplevelsen.

Din computer under løbsweekender har ikke ændret sig i F1 22. (Foto: Tech Tossen)

Som teamejer skal du stå for design af bil og logo, holdnavn, sponsorater, udvikling af holdets faciliteter og din holdkammerat. At dette skal du så balancere økonomisk, så dit hold kan fortsætte sin udvikling og med tiden få en bedre kører, der kan hjælpe dig i jagten på konstruktørmesterskabet.

Læs også: Anmeldelse: Turtle Beach Recon 70 – Meget for pengene

Det er med længder den spildel, jeg bruger mest tid på. Det samme gjorde sig gældende sidste år, hvor jeg brugte mange timer på at udvikle et altdominerende hold. I den forbindelse vil jeg fremhæve en ret fed funktion. Når du starter dit hold, har du mulighed for at starte helt fra bunden, med en meget svag økonomi. Men du har også muligehed for at starte som titeludfordrer, med flere penge, bedre bil og bedre faciliteter – der er også mulighed for at starte midt imellem. Det synes jeg er fedt, hvis du har brugt mange timer i My Team, i F1 21, og ikke lige føler for at starte helt forfra i F1 22.

Personligt starter jeg dog helst helt fra bunden. På den måde er der endnu flere timers underholdning i F1 22.

Opdaterede baner

Sidste års udgivelse var lidt en spøjs størrelse på grund af coronavirus. I 2021 var løbskalenderen ikke definitiv – med det mener jeg, at der blev skiftet løb ud i løbet af året på grund af pandemien. Dermed var det også svært for Codemasters, at implementere alle baner og ændringer. De var simpelthen ikke sikre på, hvor Formel 1-cirkusset ville komme hen.

Så der manglede blandt andet løbet i Jeddah, som hurtigt er gået hen og blevet en af mine favoritter.

Det er en god idé at køre træningsprogrammerne – blandt andet for at have den rigtige strategi til løbet. (Foto: Tech Tossen)

I år er kalenderen heldigvis fastlagt, og Codemasters er kommet med på beatet. Både nye baner, som Jeddah og Miami er inkluderet. Derudover er diverse baneændringer også kommet med. Australiens grand prix er faktisk meget anderledes at køre i år end sidste år.

Og hvor jeg ikke kunne klandre Codemasters for de manglende opdateringer sidste år – på grund af corona – kan jeg i år rose dem i min anmeldelse af F1 22. For de gør et godt stykke arbejde med de baner.

Bedre fysik

Noget andet, Codemasters har gjort rigtig godt i år, er fysikken i spillet. Her tænker jeg på, hvordan bilerne opfører sig. Det gælder både, hvis du mister et stykke frontvinge, gulv eller skifter til kolde dæk. Især den med dækkene er jeg helt vild med. Når jeg går i pit, og skifter fra slidte softdæk til nye, kolde mediumdæk, er det voldsomt tydeligt på de første to omgange herefter. Mine omgangstider er langt over niveau, og jeg skal virkelig tænke over, hvordan jeg får masseret varme i dækkene.

Som noget nyt skal du nu time din indstyring til dit pitmandskab under pitstop. Hvis du fejler, koster det dyrebare sekunder. (Foto: Tech Tossen)

På samme måde kan de hårdere dæktyper opleve en genoplivning og komme tilbage, efter de faktisk har været slidt så meget, at grebet forsvinder. Der kan man i nogle tilfælde tage chancen og se, om dækket kommer til live igen efter et par omgange. Det er super fedt, og super realistisk.

Bedre AI

I min anmeldelse af F1 22 vil jeg også fremhæve computerkørerne – altså AI, den kunstige intelligens. For de er blevet MEGET bedre. I F1 21 var det en sjældenhed at have en decideret duel med en af computerkørerne. De forsvarede sig ikke rigtigt, og de kæmpede ikke som sådan for at komme tilbage. De kørte bare deres linje på sådan en triviel, generisk måde.

Der er mulighed for at have rigtigt mange fede duelle i F1 22. Alle billeder i anmeldelsen er i øvrigt in game. (Foto: Tech Tossen)

I år bliver placeringer forsvaret med næb og klør. Indersiden bliver lukket i nedbremsninger, der bliver skiftet linje for ikke at give ‘drag’ til den bagvedkørende, og så bliver der kæmpet for at komme tilbage. Det giver bare noget helt andet til singleplayerdelene, at man faktisk føler, at der sidder nogen i den anden ende.

Derudover er computeren blevet meget bedre til at flytte sig, hvis der kommer blåt flag, eller man er på en timet omgang i kvalifikationen. Det er et godt stykke arbejde af Codemasters!

Den endelige dom

Fordi jeg gerne vil slutte af på noget positivt, starter vi lige med alt det, som ikke fungerer ved F1 22. Først og fremmest er multiplayer FORFÆRDELIGT! Dernæst er fraværet af Breaking Point et minus, fordi det føles som om, at dette års spil er en skrabet version af sidste års ditto. Jeg kan heller ikke lide mikrotransaktioner, og hver gang et eller andet kid betaler for at hans bil kan få en ny farve, dør en fe – eller… jeg synes bare det er dumt, og EA griner hele vejen til banken.

Læs også: Anmeldelse: Plugo Link

Derfor er jeg heller ikke super imponeret over F1 Life, som bare opildner til at bruge penge på ligegyldige liveries og tapeter i spillet.

Når det så er sagt, så er F1 22 igen i år et af verdens bedste simulationsspil. Seve køreoplevelsen er racing-simulation, mens alt det andet er videospil. Kombinationen står hammer stærkt, og appellerer til alle motorsportsentusiaster. Grafik, fysik og AI er helt oppe blandt de allerbedste spil. Men som helhed, er jeg ikke lige så imponeret, som sidste år.

Derfor kaster min anmeldelse af F1 22 3½ stjerner af sig – og så krydser vi fingre for, at 23-spillet får rettet fejlene.

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments